Conclusies van de Ronde Tafel gesprekken
Tijdens de Dynamics Experience 2013 is er aandacht besteed aan de Focusgroepen (FG). Er zijn op die dag Ronde Tafels door de trekkers van deze groepen georganiseerd voor de leden.
Het doel was om elkaar het nut en de noodzaak van de Focusgroepen te bespreken. Maar ook om te bepalen hoe we dat dan moeten aanpakken, regelmatig een bijeenkomst of op ad hoc basis en wat moeten de onderwerpen dan zijn?
Conclusies van de Ronde Tafel gesprekken:
FG hebben bestaansrecht en vervullen volgens de groep een meerwaarde.
- FG kunnen al vanaf 2 personen zijn, het moet niet te groot worden omdat het anders snel kan neigen naar een kennissessie, de kracht van brengen kan verwateren.
- FG komen moeilijk van de grond omdat de cultuur er in Nederland niet naar is, hier moet rekeningen mee gehouden worden.
- Zorg er daarnaast voor dat er Focus is op de focusgroep, kader een duidelijk onderwerp af en hou de verwachtingen scherp.
- Het forum wordt gezien als kraamkamer van de focusgroepen.
- Zorg dat er moderators zijn op het forum, het forum moet namelijk gevoed blijven.
- Het forum moet ook interessant zijn voor mensen die inhoudelijk bezig zijn binnen een onderneming, ze moeten geprikkeld worden om er naar toe te gaan en iets achter te laten, denk aan Key-users, ontwikkelaars, functioneel beheerders etc.
- Hoe word je geprikkeld om naar het forum te gaan?
- Bijv. Keyusers, FB etc. laten registreren op het forum en topics aan te laten dragen.
- Periodiek een push mail met topics.
- Alle vragen die betrekking hebben tot het informeren van de leden toevoegen aan het Forum.
- Naast het Forum ook het profiel van het bedrijf koppelen, met aantal medewerkers, welke producten worden gebruikt, welke add on wordt er gebruikt?
- Een vraag: is het een optie om een NL omgeving te creëren in het Forum van AXUG, waarbij Nederlandstalige communicatie wordt gehanteerd?
- Iedere aangelegenheid aangrijpen om het Forum te promoten:
- Starten of eindigen met een slide op kennissessies.
- Vragen op het forum zetten vooraf aan kennissessies.
- Linkedin pagina BI algemeen maken en daarna voorzien van een directe door link naar het forum.
- Inzetten twitter, facebook naar het forum.
- Presentaties delen op het forum.
- Structuur op het forum is belangrijk, dit vergroot de kans op het gebruik van het forum.
Met de conclusies zijn wij samen met de trekkers van de Focusgroepen aan de slag gegaan. Na de zomerperiode mogen jullie de 1e resultaten verwachten.
De trekkers van de FG zijn Peter Buenk (Bouwmaat Nederland BV) voor NAV, Peter Wouda (Generali) voor CRM en Rene Knaake (Ballast Nedam) en Marcel Nelemans (Velopa) voor AX.