Internet, de roep om transparantie en productinformatie zetten de voedselindustrie op zijn kop. Door het relatief eenvoudig opzetten van eigen informatie- en afzetkanalen kunnen voedselproducenten steeds meer het heft in eigen hand nemen en hun marges vergroten.

Voedsel is niet alleen een primaire levensbehoefte, consumenten kiezen steeds bewuster voor wát ze eten. Biologische etenswaar en fairtradeproducten winnen aan populariteit en we willen preciezer weten waar onze hap vandaan komt en hoe deze is samengesteld. Tegelijkertijd is de verwachting dat de binnenlandse afzet van voedsel niet enorm groeit. Daarentegen zal de online afzet van voedsel de komende jaren explosief groeien. De Rabobank verwacht zelfs dat Nederlanders in 2030 minimaal een kwart van hun boodschappen online doen. Het spreekt voor zich dat voedselproducenten deze trends niet naast zich neer kunnen leggen.

Via omnichannel de consument beter bereiken
Elke voedselproducent wil zijn marge vergroten. Dat kan door productie- en logistieke processen efficiënter in te richten, maar ook door zichzelf meer als B2C-ondernemer op te stellen. Het is namelijk steeds belangrijker zich van concurrenten te onderscheiden door de doelgroep goed te kunnen bepalen en te bedienen. Met de mogelijkheden op het gebied van omnichannel (o.a. e-commerce) kunnen voedingsmiddelenbedrijven laagdrempeliger, gerichter en goedkoper in contact komen met de doelgroep. Voedselfabrikanten beschikken vaak alleen niet over de gewenste data, deze zijn in handen van de retailers. Het is dus dé uitdaging om de eindklant beter te bereiken.

Consumentenwebsite cruciaal
Een digitaal kanaal is daarvoor een must. Een digitaal portaal voor de (geautomatiseerde) afzet naar groothandel en de retail is steeds meer ingeburgerd. Hebben bedrijven zo’n site nog niet, kunnen ze twee vliegen in één klap slaan met een website die zich eveneens op consumenten richt. Het is een goed idee om daarmee aan de slag te gaan. Ten eerste kunnen food-producenten hun B2B-orderproces perfectioneren. Ten tweede kunnen consumenten geïnformeerd worden waar het product vandaan komt, hoe het gemaakt is en wat erin zit. Ten derde kunnen consumenten kennismaken met andere producten van de fabrikant.

Grotere marge tegen een meerprijs
Daarnaast geeft een website de kans om het merk verder te laden door het te profileren als bijvoorbeeld niche-speler met de bijbehorende beleving. Met e-commerce heeft de fabrikant ook een proeftuin waarin het kan oefenen met directe verkoop aan de eindklant. Last but not least krijgen producenten eindelijk de klantdata voor marketingdoeleinden én de extra marge waar ze naar op zoek waren. Dit betekent wel een breder takenpakket, met direct contact met consumenten, returns, marketing en een ingewikkelder logistieke operatie.

Verschillende afzetkanalen
We zien dat op deze manier steeds meer fabrikanten direct aan de consument verkopen via websites en sociale media. Om de relatie met de retailer niet te verstoren worden producten van de voedselproducent onder een andere merknaam verkocht dan bij de retailer. Er kan gekozen worden om de producten bij bestaande afzetkanalen af te laten halen, ze per post te versturen, maar ook kunnen eigen (belevings)winkels daarvoor worden ingezet. Op dit moment staat de food-sector nog maar aan het begin van de digitale revolutie. Er leiden veel wegen naar de consument, en steeds meer gaan via de digitale snelweg. Vergeet niet te na te denken over een e-commerce strategie, anders dreigt u misschien de afslag naar meer winst te missen.

Bron artikel.

Bezoek de website van Schouw Informatisering.