0

Innovatie is nodig voor de groei en het voortbestaan van een bedrijf. In de bouw kunnen innovaties zorgen voor betere kwaliteit, duurzamere producten en een kortere bouwtijd, met minder risico’s en uiteindelijk een lagere kostprijs. Sectoren waar volop product- en procesinnovaties zijn toegepast, zijn efficiënter, duurzamer en daarmee toekomstbestendig geworden. Helaas moet ik vaststellen dat de bouwsector achterblijft. Dat kan en móet anders. De rol van opdrachtgevers én samenwerking in de keten is daarbij essentieel.

Weinig doorvoering van innovaties

Het is niet dat in de bouw geen innovatiekracht zit, het blijft alleen beperkt tot projectniveau. We bedenken per project steeds slimme oplossingen en houden het daarbij. Ik zie weinig doorvoering van innovatieve producten en processen over meerdere projecten heen. Radicale en vooral structurele veranderingen blijven uit.

Ergens is dat ook logisch. Innovaties vragen om uitproberen, vallen, opstaan en verfijnen. Hiervoor is herhaling nodig. En vooral in de civiele sector ontbreekt het hier vaak aan omdat een brug, een spoor of een weg zo van elkaar verschillen.

Om hier verandering in aan te brengen, zouden we projecten veel vaker moeten bundelen. Meer op zoek gaan naar overkoepelende elementen en kijken of we innovaties kunnen doorontwikkelen over projecten heen. Langer dan de bouwtijd en in de beheer- en onderhoudsfase. Dan kunnen we de investering bij de eerste projecten doen en daarna de innovatie bij volgende projecten toepassen. Modulair denken en standaardisatie zouden enorm helpen.

Opdrachtgevers moeten hieraan willen bijdragen

Dit is alleen mogelijk als onze opdrachtgevers hieraan bijdragen. Zij moeten ons de ruimte bieden die we nodig hebben. Ruimte om uit te proberen, te ontwikkelen, te falen en te slagen. Alleen samen kunnen we de bouwsector innovatiever maken. Dit kan bijvoorbeeld door een aanbesteding of uitvraag zo te formuleren dat we mogelijkheden hebben om nieuwe producten of processen uit te proberen. Ook voor de opdrachtgever geldt dus: durf op je smoel te gaan.

De uitvraag van een van onze projecten, de Boekelosebrug, is wat mij betreft een goed voorbeeld. Hier hebben we die ruimte gekregen. Het resultaat is een zeer innovatief project met waarde toevoeging in het bouwproces. Zonnepanelen in het wegdek leveren de energie voor de verlichting, we hebben gebruik gemaakt van EBMR (fantastische innovatie in Augmented Reality). Dankzij deze nieuwe techniek kunnen we het 3D-model van de brug met behulp van een HoloLens in de “echte wereld” projecteren.

Deze manier van samenwerken vraagt om een investering, zowel van ons als van onze opdrachtgevers. Uiteindelijk leidt dit tot een verandering in de markt waar we allemaal baat bij hebben. We kunnen beiden efficiënter en duurzamer werken en besparen materialen en manuren. Dit maakt projecten goedkoper. Dus opdrachtgevers: geef ruimte aan innovaties! In jullie uitvraag, in de regelgeving en zorg dat wij volume kunnen creëren om dezelfde innovatie vaker toe te kunnen passen.