leon-naaykens-lsquo-nieuwe-technologie-maakt-veilig-en-autonoom-rijden-al-mogelijk-rsquo.html

Al vanaf de oprichting stelt Volvo naar eigen zeggen de veiligheid van passagiers voorop. Bekend voorbeeld is de driepuntsgordel, waarvoor de autoproducent destijds bewust geen patent aanvroeg. Nu zet Volvo de nieuwste technologie in om verkeersongelukken zoveel mogelijk te beperken. Voor werkgevers is dat ook belangrijk, meent Leon Naaykens, verantwoordelijk voor de zakelijke markt bij Volvo Nederland. “Je werknemers zo veilig en bewust mogelijk laten rijden heeft dubbel voordeel. Je toont goed werkgeverschap en je hebt minder last van personeelsuitval.”

Het van oorsprong Zweedse Volvo heeft een heel duidelijk doel voor ogen met de inzet van de nieuwste technologie. Vision 2020 staat voor het doel dat niemand vanaf dat jaar meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. Dat is geen verkooppraatje, stelt Leon Naaykens, de onderneming heeft al vanaf de oprichting de mens centraal gesteld.

Nieuwe technologie en concepten – mobiliteit, cloud, connected cars, 5G, big data, AI – bieden ongekende mogelijkheden om deze doelstelling daadwerkelijk te realiseren. Zo worden gegevens van gebruikers en eigen crashtesten gecombineerd om auto’s veiliger in te richten. Mobiele verbindingen en straks 5G moeten er voor zorgen dat gegevens over problemen op de weg realtime gedeeld kunnen worden.

De connected en autonome auto moet de komende jaren steeds meer functies van de bestuurder overnemen – iets waar Volvo al onder meer oplossingen zoals de Intellisafe Autopilot voor inzet. Adaptive Cruise Control, Park Assist Pilot en Dode Hoek Protectie en wegbelijning volgen met Lane Keeping Aid zijn elementen die de bestuurder nu al ondersteunen.

Vision 2020 voor zakelijke markt

Voor de grootzakelijke markt werkt Volvo Nederland via leasemaatschappijen en een netwerk van 24 dealers met zo’n 91 locaties. Ook overheden, politiediensten en het Koninklijk Huis vallen hieronder. De ambitie Vision 2020 geldt net zozeer voor de particuliere als de zakelijke markt, stelt Leon Naaykens.

“We zijn hier al heel ver in. Het is nog maar een kleine stap naar autonoom rijden, wat in feite veiliger is dan de gemoedsrust of het energieniveau van elke afzonderlijke bestuurder. Technisch gezien kan autonoom rijden de komende jaren al gerealiseerd worden. In theorie kan ik nu al grote stukken met mijn handen van het stuur rijden – in de praktijk verplicht de auto met nog tot actief sturen. De grootste drempels zijn juridisch van aard – de wetgeving is nog niet zover – en de mens zelf. Het rijden overlaten aan een computer is voor veel mensen nog een stap te ver.”

In de tussentijd zorgt Volvo er voor dat er al veel hulpmiddelen in elke Volvo zitten die veiliger rijden faciliteren. “Het maakt daarbij niet uit of het een basismodel of een auto met de meeste uitgebreide extra’s is. Autonome functies zijn optioneel, maar veiligheid zoals rem-assistentie is dat zeker niet. “Elke Volvo kan detecteren of er een voetganger of fietser te dichtbij is.”

Delen van kennis, informatie

Naaykens wijst er op dat de driepuntsgordel er tot nu toe wereldwijd voor gezorgd heeft dat er één miljoen minder verkeersdoden gevallen zijn. Dat moet de komende jaren doorgetrokken worden naar andere nieuwe technologie en belangrijker nog, het delen van kennis en informatie.

“De driepuntsgordel hebben we bewust niet gepatenteerd omdat Volvo vond dat dit te belangrijk was. Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars, vindt het van groot belang dat autofabrikanten informatie delen om ook voor de toekomst het autoverkeer veiliger te maken. Dat heeft hij onlangs nog bepleit in Brussel. We hopen dat de Europese Commissie en het Europees Parlement dit ondersteunen.”

Invoeren van standaarden

Dergelijke samenwerking moet onder meer het samenwerken op het gebied van veiligheidssystemen omvatten. Maar ook het invoeren van standaarden zodat elke auto ongeacht het merk, informatie met andere auto’s kan delen over wegomstandigheden en -problemen.

“Samenwerking is van groot belang. Zo is uiteindelijk ook de internationale standaard voor verkeerslichten tot stand gekomen. Volvo ontwikkelt zelf zijn veiligheidssystemen en ook de digitale technologie er achter. Maar samen kunnen we het beter. Natuurlijk is dat niet alleen afhankelijk van de politiek. Uiteindelijk moeten autofabrikanten dit zelf voor elkaar krijgen.”

Goed werkgeverschap

De bepleite samenwerking en de bestaande systemen voor veiliger en autonoom rijden gelden voor elke bestuurder. Ook werkgevers moeten zich realiseren dat een werknemer die veilig en bewust rijdt, beter voor het bedrijf en beter voor de samenleving is. “Als je om je werknemers geeft, laat je ze in een zo veilig mogelijke auto rijden. Dat is gewoon goed werkgeverschap. Bovendien, heel basaal, is het zo dat minder ongelukken ook minder uitval van je personeel betekent. Zeker wanneer je veel mensen onderweg hebt, kan dat voor een aardige kostenbesparing zorgen.”

Volvo werkt intensief samen met leasemaatschappijen om er voor te zorgen dat werknemers zo optimaal mogelijk van de veiligheidsfuncties in een auto gebruik kunnen maken, vertelt Naaykens. Daarnaast worden er hiervoor allerlei trainingen aangeboden. Bij het invoeren van de eerste hybride auto werd dit standaard aangeboden.

“Omdat dit toch een andere manier van rijden vergt, vonden we het noodzakelijk iedereen hiervoor een training te geven. Hoe kun je het meest efficiënt met een elektrisch systeem rijden. Als extra bieden we de mogelijkheid op ons circuit in Lelystad om in de praktijk te leren werken met veiligheidssystemen. Er zijn veel werkgevers die hier gebruik van maken.”

Informatie uitwisselen snel standaard

Wanneer rijden auto’s standaard autonoom op de weg? Naaykens denkt dat dit nog wel een aantal jaren zal duren. “Ik voorzie wel dat het over enkele jaren standaard is dat in ieder geval nieuwe modellen informatie uitwisselen over wegomstandigheden. Maar ook bijvoorbeeld data over onderhoud. Zo weet een dealer automatisch wanneer het nodig is dat een auto nagekeken wordt.”

Autonoom rijden moet eerst juridische en menselijke hordes slechten. “Ook wanneer het technisch volledig mogelijk is, moet er eerst voldoende vertrouwen gekweekt worden bij bestuurders zelf en in de bredere samenleving. Dit blijft een mensen-business. Wij proberen hier aan bij te dragen door particuliere en zakelijke automobilisten zo veel en zo vaak mogelijk kennis te laten maken met de mogelijkheden van nieuwe auto’s.”