Online buzz – offline waardecreatie
Gastcolumn
door Elena Lommers
Ik ben de nieuwe community manager met een duidelijke missie. Ik ga mijn kennis en expertise inzetten om van onze user group een Community of Practice te maken, waar nog meer nadruk wordt gelegd op de behoeftes en uitdagingen van de leden.
Bij community management wordt vaak gedacht aan vooral sterke online ‘presence’. Toch bewijzen meerdere onderzoeken dat succes van community’s vooral bepaald wordt door kennis en expertise van de leden en hun bereidheid die met elkaar te delen. Onderzoeken wijzen verder uit dat een community pas succesvol kan zijn als de toegevoegde waarde van het community-lidmaatschap zichtbaar is voor de betrokken individuen en hun organisaties. Met andere woorden, als een offline-community de juiste dingen doet om meerwaarde te kunnen creëren, zal een online community een vanzelfsprekendheid worden. Daarom gaat het mij in de eerste instantie om de vraag of u als lid van de Dynamics user group voldoende uit uw lidmaatschap haalt. Ik wil u graag uitnodigen actief mee te denken over de thema’s, onderwerpen, behoeftes, trends en ontwikkelingen op het gebied van Dynamics producten, zodat we nog meer waarde voor uw organisatie kunnen bieden.
Momenteel ben ik veel op pad. Ik wil graag zoveel mogelijk leden persoonlijk leren kennen. De twee vragen die ik tijdens ons gesprek stel zijn – “Waarom bent u lid geworden?” en “Waarom blijft u lid?” Tijdens mijn studie psychologie heb ik geleerd dat je “WAAROM” vragen zoveel mogelijk moet vermijden, omdat ze te confronterend zouden zijn. En dit is juist de bedoeling – kritisch naar onszelf maar ook naar uw betrokkenheid kijken. Wilt u dat onze evenementen en kennissessies beter aansluiten op de huidige en de toekomstige uitdagingen van uw organisatie, dan nodig ik u van harte uit deel uit te maken van onze programmaraad.
De Programmaraad is een advies orgaan, waarbij de leden van onze community eens per kwartaal bij elkaar komen om na te denken over de inhoud van de toekomstige trainingen, kennissessies en andere bijeenkomsten. Met uw inbreng ga ik het programma met de huidige en wellicht ook de nieuwe partners uitwerken, zodat het nog beter aansluit op de behoeftes van de leden. Deelname aan de programmaraad kan eenmalig zijn, maar wij hopen uiteraard ook een vaste kern van leden-adviseurs aan ons te binden, zodat we continuïteit kunnen garanderen. Een programmaraad bijeenkomst is bovendien een uitstekende gelegenheid om informeel andere community-leden te leren kennen. Een aantal leden hebben inmiddels toegezegd een bijdrage aan de eerste programmaraad bijeenkomst in maart te willen leveren. Wie deze leden zijn – wordt met de volgende nieuwsbrief en op onze website kenbaar gemaakt. Ook de datum van de bijeenkomst zal binnenkort via diverse kanalen met u gedeeld worden. Ik hoop dat ook uw naam op de deelnemerslijst zal staan!
Wilt u anders uw ervaringen, kennis en tips met mij delen? Ik sta u graag te woord. Ik hoop u ook te kunnen verwelkomen op onze Experience op 15 april. Ik verheug me op onze samenwerking!
Gedeelde kennis, gezamenlijke kracht – offline en online!