
Als u meerdere systemen of applicaties gebruikt, lijkt het vaak lastig om deze op een logische manier met elkaar te verbinden. Toch is dat vaak wél nodig, omdat u uw businessprocessen op die manier stroomlijnt. En wanneer medewerkers op dezelfde wijze werken, heeft iedereen meer inzicht en overzicht. Maar hoe pakt u dit nu aan zónder dat het een tijdrovende en dure onderneming wordt?
Microsoft Flow: connectoren tussen systemen en applicaties
Met Microsoft Flow verbindt u systemen en applicaties met elkaar door middel van connectoren. Hiervoor heeft u minimale technische kennis nodig. De applicatie is zeer logisch en werkt op drag-and-drop-basis. Klinkt dat toch nog erg abstract? Hieronder geven we 2 voorbeelden van situaties waarin Microsoft Flow goed van pas komt.
Website: contactformulieren en integraties
Op uw website heeft u waarschijnlijk een contactformulier. Wanneer een (potentiële) klant dit invult, is het prettig dat dit wordt doorgestuurd naar uw systeem. Misschien wilt u de contactgegevens vervolgens eerst bekijken en goedkeuren, zodat u deze kunt opvolgen of aan een bepaald bedrijfsaccount binnen uw CRM-systeem kunt koppelen. Door Microsoft Flow te embedden op uw website zet u een dergelijke flow zeer eenvoudig op!
Ook voor website-integraties kan Microsoft Flow uitkomst bieden. Hieraan zitten vaak hoge kosten verbonden, omdat u diverse systemen aan elkaar moet verbinden. Het daarvoor benodigde maatwerk en implementatietraject kunt u elimineren door Microsoft Flow in te zetten. Hiermee maakt u namelijk gebruik van allerlei ingebouwde én externe connectoren. U zet simpelweg een flow op waarbinnen alle systemen prima zijn geïntegreerd.
Ideaal voor ‘lichtere’ periodieke processen
Microsoft Flow is een laagdrempelige oplossing voor het dagelijkse reilen en zeilen van uw bedrijf. U kunt Microsoft Flow koppelen aan Dynamics 365 Finance & Operations en Dynamics Business Central/NAV. Bedenk wel dat zware integraties hiervoor minder geschikt zijn. U kunt Microsoft Flow het beste inzetten voor processen die periodieker van aard zijn, zoals maandelijkse goedkeuringen en website-contactformulieren. Ook kunt u er opvolgtaken mee aanmaken in uw CRM-systeem, bijvoorbeeld wanneer uw bedrijfsnaam met een hashtag verschijnt op Twitter. Voor zulke ‘lichtere’ processen is Microsoft Flow uitermate geschikt!