Bedrijfssituatie
De verffabrikant heeft retailketens in zeven Europese landen. De verf wordt verkocht aan professionele gespecialiseerde bedrijven, en in sommige gevallen ook aan consumenten. Elke retailketen werkt zelfstandig en gebruikt haar eigen systemen. Veel winkels ontwikkelden eigen oplossingen, die niet langer voldeden aan de standaardeisen voor systemen van AkzoNobel. Elk land heeft bovendien een eigen inkooporganisatie, terwijl centralisering van de inkoop schaalvoordelen kan opleveren. Het vergroten van de winstmarges is het uiteindelijke doel.

AkzoNobel wilde volledig inzicht krijgen in alle verkooporganisaties op Europees niveau, en had behoefte aan een systeem dat deze informatie kon leveren.

Oplossing
Avanade werd als implementatiepartner bij het project betrokken vanwege de expertise op het gebied van Microsoft Dynamics AX en de ruime ervaring met grootschalige implementaties.

Het coresysteem werd in Nederland geïmplementeerd door AkzoNobel en Avanade. De implementatiefase begon op 1 januari 2013. Op dat moment werd het systeem al in het Verenigd Koninkrijk en Denemarken gebruikt. In elk land werd een lokaal projectteam samengesteld om het systeem te testen en te implementeren. Ook verzorgde het projectteam trainingen voor het winkelpersoneel (via eLearning of centrale bijeenkomsten).

Resultaten
In het Verenigd Koninkrijk en Denemarken zijn de voordelen van de ERP-oplossing al zichtbaar. Werknemers kunnen hun klanten beter helpen, omdat alle klantgegevens direct beschikbaar zijn.

Link naar de Case Study.

Bron artikel.

Bezoek de website van Avanade.