Business Situation
Accenture staat bekend om de rol die het bedrijf speelt bij de beoordeling en optimalisering van de prestaties van diverse grote bedrijven en overheden. In dit geval moest de onderneming de uitgaven en efficiëntie van een grote afdeling binnen de eigen organisatie onder de loep nemen.

Met contracten die aan verlenging toe waren en het vooruitzicht van dure en tijdrovende upgrades zocht Accenture naar een manier waarop de efficiency van zijn eigen IT-diensten kon worden verbeterd zonder extra investeringen.

Tot dusver had Accenture altijd gebruik gemaakt van interne diensten, waaronder Microsoft Outlook en Office Communicator, maar in de loop der jaren werd duidelijk dat het gebruik van dergelijke interne diensten een dure optie was. Deze brengen bedrijfskosten met zich mee voor personeel, hosting en opslag, en daarnaast zijn er de kosten voor afschrijving van apparatuur. Alles moest permanent up-to-date worden gehouden en worden onderhouden en bewaakt.

Toen onze business case was afgebakend en we wisten hoeveel besparingen dit per maand zou gaan opleveren, wilden we het snel en voortvarend realiseren. Tegelijkertijd mocht er tijdens het proces niets misgaan.” Bill Hub, Managing Director van Workplace Technology and Collaboration, Accenture

Solution
Een jaar geleden hebben Avanade en Accenture een van de grootste implementaties van Microsoft Office 365 ooit uitgevoerd. Hierbij waren meer dan 290.000 gebruikers betrokken op 11.000 locaties in 54 landen. Binnen het eerste jaar heeft de oplossing zichzelf terugbetaald.

Met de overstap naar de cloud had Accenture met name de volgende doelstellingen voor ogen:

  • De overstap moet worden betaald met de besparingen die deze oplevert
  • De migratie moet naadloos verlopen, zonder aantasting van de serviceniveaus aan het personeel
  • De verbeteringen moeten onmiddellijk merkbaar zijn, met name voor de maximale opslagruimte voor mailboxen

Results
Ondanks alle overwegingen waarmee Accenture rekening moest houden bij de migratie naar Office 365, werd de overgang binnen de gestelde termijn afgerond en leverde deze de verwachte projectbesparingen op.

Binnen 12 maanden had Accenture zijn business case verwezenlijkt door de overstap naar de cloud.

Gebruikers merkten weinig verschillen in de e-mailservice, behalve het feit dat ze nu meer opslagruimte hadden.

Bovendien beschikken gebruikers nu over meer functies, met als enige verschil dat die nu in een cloudomgeving beschikbaar zijn. Zo is het eenvoudiger geworden om samen te werken en bestanden te beheren.

In een jaar tijd hebben Avanade en Accenture het volgende bereikt:

  • Er zijn 290.000 gebruikers overgegaan op Microsoft Exchange Online
  • Er zijn 13.000 Microsoft SharePoint Online-sites opgezet
  • Er is 130 TB aan data verplaatst

Link naar de Case Study.

Bron artikel.

Bezoek de website van Avanade.