Om succesvol te zijn binnen de retail industry moet je anno 2017 met meer op de proppen komen dan klantbeleving en een servicegerichte houding. Er komen veel zaken kijken bij het verkopen van producten en diensten waar je een gezonde marge op maakt en waar consumenten van houden. Dit artikel licht 3 trends uit waar je als retailer niet om heen kunt en hoe een ‘Retail Product Configurator’ helpt je deze trends om te zetten in USP’s.

Trend 1: Van product portfolio naar echt differentiatie
In het verleden was de retailer de tussenpersoon tussen consumenten en fabrikanten, importeurs en distributeurs. Consumenten konden op geen enkele manier goederen kopen, behalve via de winkel of webshop. Als retailer selecteerde je zelf de producten die je wilde verkopen tegen de prijzen die je wilde hanteren.

Tegenwoordig kennen consumenten alle details over producten en prijzen, soms zelfs beter dan de verkoper in de winkels. Met behulp van het internet kunnen consumenten rechtstreeks kopen van partijen die (voorheen) alleen aan retailers verkopen. Daarnaast worden consumenten steeds veeleisender richting retailers, zo kopen ze niet alleen de producten maar willen ze ook het product beleven en diensten als installaties, aanpassingen of advies bij de producten geleverd hebben. De trend is duidelijk: alleen een andere doos om het product en deze doorverkopen is niet langer voldoende: u zult uzelf moeten onderscheiden t.o.v. de concurrentie om consumenten te blijven verassen en hierdoor voor u te winnen.

Van inkoop en productgedreven organisatie naar klantervaring
Retail is grotendeels gebaseerd op 2 pijlers: inkoop en rendement per vierkante meter. Echter vandaag den dag staat de consument centraal, de customer journey speelt daarin de hoofdrol. Consumenten kunnen tegenwoordig het product thuis al volledig bekijken. Vroeger kwamen consumenten naar een showroom om het product te zien en te ervaren. Door afbeeldingen, 3D tekenen, video’s, reviews en meer is een groot gedeelte van waar consumenten 10 jaar geleden voor naar de showroom moesten gewoon vanuit huis te benaderen. De showroom heeft dus een nieuw doel: maximale exposure en beleving.

Consumenten willen keuzes, dus retailers moeten zorgen dat ze alle producten en varianten kunnen tonen, anders heeft een showroom al helemaal geen meerwaarde ten opzichte van het internet. Maar hoe moeten retailers een breed scala aan producten tonen aan een even zo brede doelgroep? Het probleem? Verschillende soorten producten trekken specifieke vragen aan uit verschillende klantensegmenten. Consumenten verwachten dat retailers direct kunnen anticiperen op de mogelijkheden van de producten, de prijzen en de aanpassingen. Als deze informatie niet snel beantwoord wordt zal dit al snel als een negatieve ervaring in de customer journey worden gezien. Het centraliseren en op de juiste manier inzetten van je informatie over producten, diensten en prijzen zodat zowel in de winkel als online de consument snel kan worden voorzien van de juiste informatie is een must.

Van verschillende verkoopkanalen naar 1 retail concept
De impact van het internet is enorm. Er is een overdaad aan boodschappen en alternatieven in een steeds visuelere wereld. Retailers zullen niet alleen verassend en herkenbaar moeten zijn maar ook een consistente ervaring moeten bieden. Of de customer journey nou start op de webshop, op social media of in de winkel – kortom alle klantcontacten – het is een vereiste dat de consument dit als één customer experience ervaart. De touchpoints moeten naadloos op elkaar aansluiten.

Deze trend is eenvoudig samen te vatten. Wat de consument online kan wil hij grotendeels ook in uw winkel beleven, en andersom. Of dit nu een fysiek product is, een adviseur die d.m.v. een tablet de mogelijkheden laat zien of dat consumenten zelf het product visueel kunnen samen stellen in de showroom door middel van een zuil of touch display.

Deze trends stellen de volgende eisen aan uw IT landschap:

  • Implementeer IT oplossingen consistent via een gestandaardiseerd design
    • Maak gebruik van best practices
    • Dit resulteert in voorspelbare prestaties, een snelle uitrol, flexibiliteit
  • Maak IT schaalbaar
    • eenvoudig op of af te schalen, afhankelijk van wat het bedrijf nodig heeft
  • Maak complexe uitrol van IT-systemen eenvoudiger door samen te werken met IT-experts
    • Uptime is essentieel
  • Monitor en automatiseer IT maak het beheersbaar
    • zodat de techniek geen nadelige effecten heeft op de klantbeleving

Hierdoor kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers zich weer kunnen focussen op het belangrijkste aspect van hun werk: het helpen van de klant.
Ook zorgt dit ervoor dat u ruimte krijgt om u bezig te houden met nieuwe innovaties om telkens de consument te blijven verassen en aan u te blijven binden.

Waarom kunnen retailers niet om een Product Configurator heen?
Een Configurator zorgt er voor dat je één keer alle product (on)mogelijkheden vast legt. Vanaf dat moment is elke samenstelling van een product wat vastgelegd wordt in een offerte of order snel en eenvoudig uit te voeren, omdat de product- en prijsinformatie gestandaardiseerd is. Als je dit eenmaal hebt vastgelegd is het openen van een nieuw businessmodel erg eenvoudig? Wil je naast in de showroom ook gaan verkopen via het web? Het is direct mogelijk! Wil je zorgen dat de vestigingen zelfstandig producten kunnen configureren in de showrooms? Met een gestandariseerd ‘offerte-order traject’ kun je snel en flexibel inspringen op een veranderende markt.

En komt er een nieuwe productgroep bij? Voeg hem toe aan de Database en bepaal de (on)mogelijkheden en deze informatie is direct beschikbaar voor de consumenten, de winkels, etc. Geen moeilijke kennissesies, dure brochures, maar direct en flexibel inspringen op een veranderende markt.

Wil je e-Con eens proberen als Retail Product Configurator? Configureer dan je eigen bank om een idee te krijgen hoe e-Con werkt.

Wil je meer weten over e-Con?
Bekijk dan de website van e-Con Solutions of neem contact op met Pieter Versloot.