black_grey

Niet 1, maar 10 of wel 100 accounts! Het is tegenwoordig steeds normaler voor accountmanagers dat ze tientallen accounts moeten beheren. De klant goed kennen, zien wanneer er contact nodig is of wanneer er tot actie moet worden overgegaan is hierdoor bijna ondoenlijk. Integratie van data vanuit salestools, je communicatie-oplossingen, CRM, ERP en LinkedIn helpen je je klant beter te kennen en kansen te pakken.

De klantervaring wordt steeds meer hét onderdeel waarmee merken zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Daarom is maatwerk nodig in hoe klanten consumenten bereiken, maar ook hoe sales hún klanten benaderen.

Sales kennen klanten slecht
Het gaat erom je klant te kennen. Hoe is het contact met je klant, via welk kanaal is dat en hoe ben je daar relevant op het juiste moment op de juiste plek? Hoe weet je wat de klant ‘s nachts wakker houdt en wat de kansen in zijn markt zijn? Begrip van de organisatie en hun markt zijn onontbeerlijk. Een goede relatie is de sleutel tot goede sales. Uit onderzoek van Accenture blijkt echter dat bijna 80% van de sales niet precies weet wat de klant drijft en hoe ze waarde kunnen toevoegen.

Goede sales afhankelijk van vertrouwen
Accountmanagers hebben steeds meer moeite die relatie op peil te houden. Veel medewerkers binnen de klantorganisatie hebben een rol in het salestraject, maar wie beslist en werkt hij er überhaupt nog wel? Sales gaat uiteindelijk over relaties en de kwaliteit daarvan bepaalt het succes. Persoonlijk contact en het warmhouden daarvan zijn cruciaal. Dankzij technologie zijn salestrajecten juist onpersoonlijker geworden, denk aan telesales. Daarnaast is sales veel meer om de transactie gaan draaien. Het één op één-contact staat daarmee onder druk. Terwijl het klantvertrouwen juist wordt opgebouwd door middel van dit contact. Het roer moet dus om en de banden moeten dus beter worden aangehaald.

Data is dé aanjager van goed klantcontact
Door een toename in de hoeveelheid informatie uit verschillende kanalen wordt het echter steeds lastiger om de juiste mensen te vinden en een relatie te bouwen met klanten. In het CRM, in e-mail en sociale netwerken, overal staat data. Bij tientallen accounts is overzicht houden bijna niet te doen, om nog maar te zwijgen over het bepalen van het juiste moment om tot actie over te gaan. Als data uit alle kanalen slim bij elkaar zou kunnen komen én geautomatiseerde actiegerichte alarmeringen zou geven, zou een accountmanager zich beter kunnen richten op hun salesrelaties.

Integratie is het antwoord
Met Microsoft Relationship Sales wordt relevante klantdata – vanuit onder andere Dynamics 365 for Sales, Office 365 en LinkedIn Sales Navigator – bij elkaar gebracht. Voorheen zal alle relevante sales-informatie in silo’s. Nu worden gegevens gecombineerd om tot intelligente inzichten te komen.

Webinar mét demo klantrelatie versterken
Wil jij weten hoe je weer grip krijgt op de sales en de band met je relaties versterkt? Kijk dan snel naar dit on-demand webinar. Daarin zie je een presentatie over de uitdagingen van sales en een demo hoe je met geïntegreerde LinkdIn Sales Navigator en Dynamics 365 tot betere relaties en sales komt.