cropped-Planning-as-a-team-496736828_9675x5112

De term Industry 4.0 werd voor het eerst gebruikt in 2011 om de steeds verder evoluerende integratie van informatie- en communicatietechnologie in de maakindustrie te beschrijven. Die integratie zorgt ervoor dat men deze data steeds breder en sneller kunnen inzetten, met exponentiële tijds- en efficiëntiewinsten tot gevolg. Maar bedrijven moeten verder kijken dan enkel technologie. Structuur en cultuur zijn hierbij even belangrijk. Industry 4.0 is dus een holistisch begrip, en vergt een beheer van uw bedrijf op verschillende snelheden.

Partnership met Aachen
Om ons te volgen in het Industry 4.0 verhaal, schetsen we voor u graag wat context. Vorig jaar sloot Ad Ultima Group een partnership met de RWTH Universiteit van Aachen. Op de enorme campus werd het European 4.0 Transformation Center opgericht. Een hotspot waar constant naar innovatie wordt gezocht in het kader van digitale business transformatie. Met dit Duits-Belgisch partnership verstevigt Ad Ultima Group haar voortrekkersrol binnen het Industry 4.0 gebeuren.

Met e.GO Mobile lanceerde de universiteit opnieuw een succesvolle spin-off. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken bouwden ze in 2 jaar tijd een volledig operationele fabriek om een betaalbare elektrische wagen te ontwikkelen én te produceren.

De universiteit publiceerde een gerenomeerde studie over de “Maturity Index”. Daar gaat het in dit artikel om.

Industry 4.0 Maturity Index
De Maturity Index helpt bedrijven om te tonen waar ze staan in hun traject om een agile en steeds intelligenter maakbedrijf te worden. De weg naar complete maturiteit in Industry 4.0 is voor elk bedrijf anders. Door antwoord te geven op vragen omtrent (onder andere) de huidige strategie en het bestaande machinepark, kunnen we kijken waar u staat in de maturiteitsindex.

Maturiteit in resources, informatietechnologie, organisatie en cultuur
De maturiteitsindex verdeelt een organisatie in vier stukken. Resources, informatietechnologie, organisatie en cultuur. In elk stuk kan een bedrijf verder staan, wat wil zeggen dat men groeit met verschillende snelheden. Het ligt in onze aard om in te zetten op de punten waar men het sterkst is. De realiteit beslist daar helaas anders over. Om data zo efficiënt mogelijk te laten werken, is het niet voldoende om het meest hoog technologische machinepark aan te kopen. Als de structuur van de organisatie of de cultuur niet mee evolueert, verdwijnen alle voordelen van een data genererend powerhouse als sneeuw voor de zon.

De 6 fasen van de maturiteitsindex
In elk van de 4 stukken hebben we fases om de maturiteit in dat deel concreet te maken.

  1. Computerization
  2. Connectivity
  3. Visibility
  4. Transparancy
  5. Predictive capacity
  6. Adaptability

    De eerste twee fases – computerization en connectivity – zijn noodzakelijk fases om nog maar te starten in het Industry 4.0 traject. Als deze fases nog in ontwikkeling zijn, spreken we van Industry 3.0. Wanneer de fases visibility en transparantie bereikt worden, kunnen we starten met Industry 4.0

Wat zijn de voordelen van Industry 4.0?
Industry 4.0 zorgt ervoor dat de beslissingstijd tussen actie en reactie beduidend kleiner wordt. Hierdoor kunt u sneller en kostenefficiënter producten op de markt brengen. Zit u in een hoge maturiteitsfase, dan maakt uw bedrijf op eigen houtje analyses en zorgt het voor proactieve acties waardoor de beslissingstijd tot het kleinst denkbare gereduceerd wordt.