Foto interview

“We leveren één standaardoplossing en zijn daar heel goed in.”

Hillstar is reeds 6 jaar een betrokken partner van CraniumConnect. Als specialist op het gebied van Business Intelligence en Power BI voorzien zij ons van artikelen, webinars en trainingen. In juni verzorgen zij, samen met Brink Towing Systems een roundtable over Business Intelligence voor Dynamics AX/D365FO. CraniumConnect interviewde directeur Klaas Mollema over de mogelijkheden en ontwikkelingen in het BI-landschap.

“In 2012 heb ik samen met mijn compagnon Hillstar opgericht. Ik kom zelf uit de ERP-hoek en zag veel bedrijven worstelen om de slag te maken van data naar informatie. Ze stoppen veel informatie in een ERP- of CRM-systeem, maar de stap maken naar actiegerichte informatie is voor veel bedrijven lastig. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf is het een grote stap om ‘from scratch’ iets op te bouwen, dat kost veel tijd en geld. Daarom hebben we een oplossing ontwikkeld die data uit Microsoft Dynamics naar een aparte omgeving stuurt. Binnen deze omgeving wordt de data zodanig gestructureerd dat je daar simpel en snel op kunt rapporteren en analyseren.”

Wanneer kwam je zelf voor het eerst in contact met (Power) BI?
“Eigenlijk aan het begin van dit millennium. Toen zag ik grote klanten worstelen met dit vraagstuk. In die tijd waren er best een aantal softwarespelers, maar je moest toen eerst heel veel software kopen en daarna de hele informatiestroom nog gaan automatiseren. Toen dacht ik al: ‘Hé dat kan anders!’. Het kan ook met een stukje ingeblikte kennis, zodat de klant gelijk bepaalde analyses doet, van inkoop tot HR. Elke branche heeft zijn eigen vragen, dus het is moeilijk om een standaardmodel te ontwikkelen. We hebben wel een poging gedaan, waardoor we inmiddels 70 tot 80 procent van de vragen al in een standaard vorm aanbieden.

Als je bezig bent met het neerzetten van een ERP-systeem, ben je bezig met het automatiseren van een bedrijfsproces. Op het moment dat de klant met die informatie aan de slag kan gaan, komt pas de glimlach op hun gezichten. Dan zijn ze echt bezig met waar het toe doet in hun bedrijf. Business Intelligence is eigenlijk geen begrip, het is een middel om je organisatie intelligenter te maken en te optimaliseren.”

Wat is jullie succesverhaal?
“We bieden een totaalpakket op het gebied van (Power) BI. Misschien is dat wel de kern van ons succesverhaal: Dat we niet maar één bedrijf hebben waar we dit hebben geïmplementeerd, we doen dit bij ieder bedrijf. Het is niet maar één klantcase waar we trots op zijn, want we hebben er zoveel gedaan. En iedere keer weer horen we terug dat de klanten erg blij zijn! We leveren één oplossing en daar halen we zoveel waarde uit.”

Hoor je dit ook terug van je klanten?
“Wij bieden klanten 3 verschillende rollen. Aan de ene kant vragen klanten ons om technologiepartner te zijn. De software van Microsoft zit tegenwoordig allemaal in de Cloud, waar je dus verstand van moet hebben. Hillstar helpt veel bedrijven daarbij.

Daarnaast beschikken wij over zowel technische- als bedrijfskundige mensen. Samen met de klant kijken we op welke manier we de oplossing binnen de organisatie implementeren en hoe we de juiste definities gaan verwerken in de rapportages. Om dit goed neer te zetten is een bedrijfskundig profiel essentieel.

Tot slot bieden we scientists voor de bedrijven die nog een vervolgslag willen maken en data uit het verleden willen aanwenden om toekomstgericht te zijn. We bieden tevens een sterk portfolio, enkel gefocust op BI en AI. Door enkel hierop te focussen, weten klanten precies wat ze aan ons hebben.”

En de casus van Brink?
“Brink heeft natuurlijk meerdere vestigingen in Europa. Zij hadden bijvoorbeeld het vraagstuk ‘Hoe kunnen we de transportkosten tussen onze vestigingen in kaart brengen en optimaliseren? Zodra ze dat inzichtelijk hebben, kunnen ze daarop handelen.

In het begin hadden we enkel BI geïmplementeerd, echter aangezien dit in Excel is, wordt dit vaak enkel door de financiële afdeling gedragen. Brink zit nu in de transitie naar Power BI, waardoor ze in één dashboard alle vraagstukken overzichtelijk hebben. Dit dashboard is ook beschikbaar via smartphone en tablet, waardoor consultants het gelijk resultaten zien en er veel meer mee werken. Dat allemaal omdat ze een presentatie van ons hadden gezien!”

Hoe houd je zelf de ontwikkelingen binnen het BI-landschap bij?
“Wij hebben een heel strakke lijn met Microsoft. Daardoor hebben we toegang tot kennis en personen die zich bezighouden met nieuwe technologieën. Zodra er een nieuwe productlancering is, testen wij of het passend is voor onze klanten. Vervolgens kijken we per bedrijf of deze technologie wel of niet geschikt is als oplossing voor de vraag die ze bij ons hebben neergelegd.”

Wat brengt de toekomst?
“Het midden- en kleinbedrijf gaat vooral stappen maken in het verrijken van de data. Daarna kunnen ze stappen gaan maken met zelflerende- en voorspellende modellen. Ook wel bekend als Artificial Intelligence (AI). Daar zit voor heel veel bedrijven enorm veel kennis die nu nog te weinig gebruikt wordt.

Daarnaast gaat self-service een groei doormaken. Self-service houdt in dat de organisatie zelf ook doorsneden kan maken en aanvullingen in het dashboard kan doen. Zo zit je niet vast aan je BI-partner, maar kun je zelf bijvoorbeeld in het systeem zien hoeveel je hebt verkocht in Groningen en wat je marge is. Voorheen moest altijd iemand van ons langskomen wanneer een bedrijf een nieuw deel wilde toevoegen aan hun dashboard. Wanneer Brink bijvoorbeeld wilde weten hoe ze de transportkosten in kaart moesten brengen, is iemand van ons langs geweest om deze vraag toe te voegen in hun dashboard. Nu kunnen ze dat gewoon zelf doen!”