Predictive maintenance: sleutel tot succes | HSO

We verzamelen enorme hoeveelheden data, maar de vraag is hoe we daar in de praktijk iets mee kunnen. Met de komst van het Internet of Things (IoT) groeit de stroom aan data alleen maar. Een van de werkvelden waar dit veel kansen biedt is Field Service. Data kan worden vertaald naar concrete aanbevelingen voor predictive maintenance voor meer efficiency en hogere klanttevredenheid.

Predictive maintenance: sleutel tot succes | HSO

We verzamelen enorme hoeveelheden data, maar de vraag is hoe we daar in de praktijk iets mee kunnen. Met de komst van het Internet of Things (IoT) groeit de stroom aan data alleen maar. Een van de werkvelden waar dit veel kansen biedt is Field Service. Data kan worden vertaald naar concrete aanbevelingen voor predictive maintenance voor meer efficiency en hogere klanttevredenheid.

Van data analyse naar customer service
Er gaat zelden een dag voorbij zonder verhalen over de kansen van big data. U verzamelt waarschijnlijk al bergen met data, maar hoe vindt u de speld in de hooiberg waarmee u echt het verschil maakt voor uw klant? Een belangrijk startpunt is het definiëren welke data actie vereist, bij welke waardes u tot actie moet overgaan. Software helpt u vervolgens met automatische triggers op basis van de data die u via IoT binnen krijgt.

Om deze analyse goed te laten plaatsvinden is het belangrijk om al deze verzamelde data op één centraal punt samen te brengen. Dat kan bijvoorbeeld in de cloud. Het verzamelen in de cloud biedt enerzijds het voordeel van snelle verwerking en analyse van data. Anderzijds heeft het voordeel dat systemen voor analyse ook direct via de cloud toegankelijk zijn.

U kunt op basis van analyses kunt vaststellen welke (combinaties van) afwijkende metingen leiden tot welke problematiek. Daardoor staat u bij uw klant op de stoep met een oplossing nog voordat er een daadwerkelijk probleem is ontstaat. Dat is pas service!

In de praktijk: optimale logistieke processen
Een mooi voorbeeld van preventief onderhoud in de praktijk is een project van Royal Brinkman, een specialist op wereldniveau op het gebied van horticulture. Zij verzamelen op basis van een IoT-project data over het weer. Denk aan weersvoorspellingen, actuele omstandigheden, luchtvochtigheid enzovoort. Dat helpt Royal Brinkman bij het inschatten van de benodigde hoeveelheid mestvloeistoffen gedurende een periode en de daarbij behorende logistieke processen. Bij een hogere luchtvochtigheid is bijvoorbeeld meer mestvloeistof nodig en moeten tanks worden bijgevuld. Door data te vertalen in concrete aanwijzingen kunnen medewerkers precies voorspellen wanneer tanks moeten worden bijgevuld, waardoor onnodige service runs worden voorkomen. Het resultaat? Optimale logistieke processen en kostenreductie.

Starten met predictive maintenance
Traditioneel kennen we service als iets reactiefs. Er is een probleem voor een klant en dat moet worden opgelost. Maar service maakt een transitie door, waarbij er meer verwacht wordt. De combinatie van IoT, big data en cloud maken het mogelijk om problemen op te lossen nog voordat de klant er last van heeft. Predictive Maintenance is daarmee de sleutel tot succes. Het helpt u om uw servicegraad te verbeteringen, uw interne processen te optimaliseren en uw klanttevredenheid te verhogen!

Microsoft Dynamics 365 helpt u te starten met predictive maintenance. Benieuwd naar wat de combinatie van Microsoft Dynamics 365, Power BI en het Azure IoT platform voor u allemaal kan betekenen? Neem contact op met HSO!

 

Bron artikel.

Bezoek de website van HSO.